POZNÁNÍ ZÁKAZNÍKA
4. POZNÁNÍ ZÁKAZNÍKA

Zdravá soutěživost: 
7 důvodů, proč se spřátelit s konkurencí

Čas čtení:  4 min.  |  Čas čtení na dokončení kapitoly: 11 min.

Věřte nevěřte –⁠ přátelské vztahy s konkurencí přispívají k rozvoji firmy. Pro někoho je to těžko představitelné –⁠ lidé se bojí mít dobré vztahy se společnostmi ze stejném oboru. Faktem ovšem je, že trh je dost velký pro všechny. A zdravá soutěživost žene vpřed! Proto pěstujte ke konkurentům přátelství a mějte k nim úctu. Vrátí vám to. Vybrali jsme sedm důvodů, kvůli kterým stojí za to spřátelit se s ostatními hráči na trhu. Ale nejprve…

Znáte svou konkurenci? A proč na tom záleží?

Konkurence může být přímá nebo nepřímá. 

Přímá konkurence
je ta, která prodává stejný produkt stejnému typu zákazníků. 

Nepřímá konkurence nabízí produkty, které se od toho vašeho liší, ale splňují stejný účel, např. jakýkoli CRM systém versus MS Excel. 

Měli byste být schopni identifikovat oba případy. Povědomí o konkurentech, ideálně v co nejširším měřítku, vám dává možnost se od nich odlišit. Zjistěte svůj unikátní selling point a rozvíjejte ho. Je to podstatně produktivnější, než snažit se konkurenci uškodit.

Nedopusťte, aby vás konkurence nenáviděla jen proto, že vás nezná, a naopak. Své území si vymezíte.

Utužení vztahů

Přínosy zdravé soutěživosti:

Donutí firmu intenzivněji pracovat
Vaše firma bude motivovaná k investování a inovování, aby zůstala na špičce oboru. Konkurence vás může inspirovat a spoustu naučit.

Zvyšuje poptávku
Čím víc firem se pohybuje ve stejném oboru, tím větší o něm vzniká povědomí. Lidé se najednou začnou zajímat o vaše produkty a přemýšlet, u které firmy je koupit.

Pomáhá vám vymezit se
Sledujte aktivity vašich konkurentů. Jaké slaví úspěchy i co jim nevychází. Zjistíte, v čem máte výhodu i v čem zaostáváte. Tyto podněty vám pomohou lépe vydefinovat, proč je vaše nabídka vyjímečná. 

Udrží ve vaší firmě soutěživost
Obchodní oddělení se bude o to silněji snažit získat převahu nad konkurenci – samozřejmě ve vší slušnosti. Obchodníci si udrží motivaci a cílevědomost.    

Vaše péče o zákazníky zůstane na špičce
Prodej není jen o vašem produktu. Firmy chtějí spolupracovat s lidmi s pozitivním přístupem, kteří nemají „to nejde” ve slovníku. Potřebují vidět, že si jich vážíte, věnujete jim veškerou pozornost, a dodáváte včas. 

Můžou vás zaměstnat. Anebo vy je
Nejjednodušší změna zaměstnání je jít pracovat do společnosti, která s tou předchozí sdílí produkt, trh i zákazníky. Pozornost je v tomto případě na lidských zdrojích. Nikdy nevíte, kdy se budete navzájem potřebovat.

Stanou se z vás partneři. Anebo je skoupíte
Vaše pozornost je i v tomhle případě na jednotlivých lidech. Budete se znát už předtím, než spolu vyrostete – a spolupráce vám bude připadat přirozenější.

newsletter icon

Dostávejte inspiraci a know-how od profíků

Vše, co by vás mohlo zajímat z oblasti obchodu, vám zhruba jednou měsíčně připluje do schránky. Přihlaste se k našemu newsletteru.

Děkujeme, váš e-mail byl úspěšně odeslán.
Ajajaj, něco se pokazilo. Zkuste to prosím ještě jednou.
CASE STUDY ON RAYNET BLOG

Learn RAYNET CRM'S unique pipelines and start to orchestrate your new biz like no one before

READ

Ahoj, nebudeme kámoši?

Jak se s konkurencí spřátelit?

Nejprve se o konkurentech musíte naučit přemýšlet jako o spojencích. Neberte je jako nepřátele. Respektujte jejich přednosti. Na to navažte ideálně:

Tyto vztahy se, podobně jako s přáteli v osobním životě, musí udržovat. Když konkurence slaví úspěch, pogratulujte. Občas je pozvěte na drink nebo večeři. Může to dopadnout jedině dobře – navázáním hlubší spolupráce, nebo sdílením nápadů a know how.

Jak z toho vybruslit

Jak se odlišit a zachovat si tvář

Buďte milí, nepřejte konkurenci neúspěch, a nikdy nepomlouvejte. Odlišujte se od konkurentů pouze pozitivními způsoby. Nic nezanechá v potenciálním zákazníkovi horší dojem, než když se prezentujete osočováním konkurence.

Jak se tedy odprezentovat v co nejlepším světle a neztratit u toho sympatie klienta? Podívejte se na následující příklad:

“Naše preboarding funkce zajišťuje hladkou komunikaci se zaměstnanci ještě předtím, než k vám plně nastoupí, a to nás odlišuje od ostatních. Tato unikátní funkce vytvoří pevné a blízké citové pouto mezi vaší firmou a nováčkem. Funkce je obsažena v základním balíčku nacenění, které pravidelně srovnáváme a upravujeme dle situace na trhu.”

“Díky naší preboarding funkci jsme lepší než firma ABC. Nic podobného nenabízí. Jejich cena je navíc podobná, takže od nich za stejné peníze dostanete méně funkcí.”

Přestože obě tvrzení mohou být správná, jenom jedno se drží zásady „nikdy nepomlouvejte konkurenci” – a to byste měli použít. Je to podstatně sympatičtější způsob, jak se vyčlenit.

Zde jsou další skvělé způsoby, jak se odlišit:

MARTIN'S POINT OF VIEW

How we think about this in Raynet? Read detailed look of our CEO Martin Bazala from our new office. Yes, we rebuild casino!

Martin Bazala / CEO
Activity report in RAYNET

When you use a calendar in RAYNET CRM it is automatically monitoring sales rep activities. So the activity report is just click away…

DISCOVER CRM FEATURES

Shrnuto a podtrženo...

V první řadě je potřeba porozumět svým konkurentům. Nemusíte je nutně milovat, ale pokud z vašeho vztahu chcete vytěžit maximum, musíte je alespoň vnímat. Pokud konkurenci budete znát a dobře s ní vycházet, dosáhnete vy i váš tým lepších a rychlejších výsledků. A ať už se rozhodnete stát se přáteli, nebo ne, pozorujte je. Konkurenti můžou být zdrojem vaší inspirace a můžete se učit z jejich chyb – nikdy jim je ale nepřejte. 

Jděte poslat konkurentovi zprávu na LinkedIn. Nic špatného se nestane.

SDÍLEJ ČLÁNEK:
DALŠÍ ČLÁNEK

udržte krok s „ideálním zákazníkem“ na neustále se měnícím trhu 

Správně vytvořené zákaznické persony usnadní práci celému vašemu týmu. V příští kapitole se dozvíte, jak persony správně vytvoříte.

ZAČÍT ČÍST

SALESDOCk pomáhá technologickým B2B firmám po celém světě s redesignem obchodních procesů, zvyšováním prodejů a tréninkem obchodníků. Svým know-how posilnili obchod více než 150 firmám jako Microsoft, Kentico nebu UberEats.

Více o SALESDOCku